Höstmorgon och parkeringsjakt

Höstmorgon och parkeringsjakt

Av |2017-09-04T23:15:48+00:004 september, 2017|Bloggar|

Det är måndag morgon. Blåsigt, regnigt och ruggigt. Den första riktiga höstdagen i september. Jag är lite sen, kom hem under natten från en resa. Åker för att ställa bilen på infartsparkeringen vid Rönninge station. Fullt, fullt, fullt. Inte ens nya p-platsen allra längst bort, mittemot Salarp, har en enda plats ledig.

Så vad gör jag? Tyvärr hittar jag ingen alternativ parkeringslösning. Trots att jag har månadskort och vill åka tåg så blir min bästa lösning att ta bilen till kontoret inne i Stockholm. Och jag var inte ensam. När jag kryssade runt och jagade p-plats mötte jag flera andra bilar som också kammade noll. Är det så här det ska bli nu?

De som känner mig vet att jag och Rönningepartiet varit stora motståndare till hur nya Rönninge centrum har utformats. Mest för att hela detaljplanen är gjord utan en långsiktig tanke på konsekvenser, för att man inte prioriterar det som är viktigast. Konsekvenser som nu börjar skönjas.

Fel prioritering

Rönninge centrum ska dels vara en fin plats där man gärna samlas, dels vara kommunens nav för pendling. Ett resecentrum, som kommunen lite tjusigt kallar det. Här behöver också finnas viss handel, för den lokala servicen och trivseln. Ändå prioriterar de styrande politikerna med Lennart Kalderén i spetsen enbart för nya bostäder, allt annat kommer i andra hand. Bostäder är bra, men borde på denna offentliga plats haft lägre prio än pendling, handel och trivsel. Feltänket blir tydligt när vi ser hur bostäder växer fram på varje liten yta, med följd att tillgängligheten brister.

Just nu pågår byggnationen av det första stora bostadsprojektet för fullt. I dess grund försvann ett stort antal p-platser. Ännu värre är att huset inte rymmer parkering för de som ska bo här. Istället måste p-platserna runt det nya huset öronmärkas till boende. Parkering förbjuden alltså för pendlare och de som vill handla, fika eller äta i centrum.

Medan Rönninge växer med människor som nästan uteslutande måste pendla till arbete och studier, så krymper deras möjligheter att ta sig till centrum.

När jag pratar med handlare, och ser vad de skriver i förtvivlan till kommunledningen, så är det tydligt att deras problem också har börjat. De ser redan rejält minskad försäljning. Folk tvingas strunta i att handla i Rönninge centrum, eller får ställa bilen någon annanstans för att pendla.

Bra med cykelparkering

Det bästa i hela planen för Rönninge centrum är nya cykelparkeringar. Det är riktigt bra med tak och rejäl plats för cykeluppställning. Däremot ser cykelvägarna fram till parkeringen rätt osäkra ut. Och just denna regniga höstmorgon lockar inte en cykeltur. Bussförbindelserna är fortfarande alldeles för få. Bussar måste gå även kvällar och helger till alla bostadsområden och måste gå oftare för att folk ska kunna åka regelbundet. Och även med bra cykelväder och vida bättre bussförbindelser så ska både infartsparkeringen och handelsparkeringen för bilar vara tillräcklig.

Finns det någon lösning? Hur ska alla som vill kunna stanna till vid Rönninge station och centrum?

Jo, det finns absolut möjliga lösningar. Vi försöker hela tiden hitta och föreslå förbättringar som är långsiktigt hållbara. Varken jag eller mina kamrater i Rönningepartiet är de som bara säger ”Vad var det jag sa”. Vi har idéer och har förslag på gång. Men vi gillar också att lyssna. Hör gärna av dig med dina tankar.

rolf.fallstrom@ronningepartiet.se